Популярни публикации

вторник, 26 юли 2011 г.

Патриарх Евтимий

Андрий Будугай


На Патриарх Евтимий

(акростих)

Посвети сам ти живота си на Бога,
Алконост бе сякаш – духом тъй се извиси!
Твоите следовници сега са много –
Реформаторството твое цял народ спаси...

Исихазмът български ти даде сила,
А Атон те осени за верните слова:
Ревностно опази книгите-закрила,
Храбро носи кръста на църковния глава.

Единение в духовност и наука –
Вярата и Истината бяха твоя твърд.
Търновград на новото бе център тука.
Извезаните словеса твои са без смърт.

Могъществото турско ти с мисъл порази,
Идеала на Христа за бъдното спаси
И Юга славянски към Бога извиси.


Превод от руски – Невяна Керемедчиева,
София, септември 2004 г.



Патріарху Евтімію

Проходить час і чітко розумію:
Аршинами[1] не зміряти святе!
Твій дух через віки несе надію,
Рятунком кожному із нас стає.

Ісіхія[2] дала тобі глибини,
Афон-гора[3] очистила тебе.
Реформу[4] ти прозрів тоді з вершини[5],
Хрест взявши та не скинувши ніде[6].

У Лемносі[7] ж, в імперському затворі[8]
Егейське море подолав твій дух[9]:
Вільнішим вільних став під час неволі
Та наточив духовний плуг[10].

І силу ту ти передав народу,
Мур[11] віри збудував на сотні літ[12],
І в Тирново ти дав від рабства “воду” –
Юних слов’ян урятував твій щит!

Болгарія, м. Софія, 27.02.02, ср., 15.20.



Патриарху Евтимию

Посвятил ты всю жизнь делу Бога,
Алконостом[13] воспел святый Рай,
Тех, кто слаб, удержал от порока,
Реформаторством спас целый край!

Исихия тебя восхитила[14],
А Афон дал в молчаньи слова[15]:
Расчищая сознанья[16] от ила”[17],
Храбро нёс ты свой крест как Глава[18].

Ученик Теодосия верный,
Единил ты науку и дух[19],
Возводил Святой Троицы стены[20]:
Тырновград стал новаторству друг[21].


И плетеньем словес”[22] соткал силу,
Мусульман превозмогшую сталь[23]:
Идеалы Христа с нею жили,
Юг славянский ведя в Божью даль!

Болгария, г. София, 05.03.02, вт., 14.40.



Андрий Будугай

Сёстры Софии

Невяне Керемедчиевой

Создаёте вы эру цветенья;
Ёмкий мир ваш рождает лучи,
Собирая людей восхожденья,
Трансформируя в День мрак Ночи.

Разверзаются хляби прозрений,
Ароматом Творца дарят нас,
Меры новые вводит ваш гений,
Сострадая грешащим весь час.

Озаряйте и впредь павших светом,
Факелами им будьте в Пути.
И, творя под Господним Заветом,
Идеалам давайте взойти!

Болгария, г. София,
14.01.2002, пн., 00.16.




[1] Аршин – руска мярка за дължина, равна на 71 см.
[2] Ісіхія – от гръц. ησυχία /безмълвие, покой/ – форма на съзерцателно монашество от ІІІ-ІV век, която през младостта си е възприел Евтимий.
[3] Гора Афон – в полуострова Света-гора, на връх Атон: там от 1365 г. Евтимий прекарва няколко години в съзерцателно безмълвие.
[4] По време на исихията си Евтимий вече е бил подготвен за реформата.
[5] Асоциация на думи: вершина – като връх Атон в Света-гора, подобно на духовното извисяване на Патриарх Евтимий.
[6] Кръст на подвижник, на реформатор, на духовен водач.
[7] Остров Лемнос в Егейско море, където за кратко време е бил заточен Патриарх Евтимий поради конфликт с византийския император Иоан V Палеолог. Патриарх Евтимий бил исихаст и непримирим противник на унията със Западната църква, на която императорът давал подкрепата си.
[8] Укр. затвор /заточение/.
[9] Духът на Патриарх Евтимий не бил пречупен, а станал по-голям от Егейско море, сред което той е бил заточен.
[10] Плуг на духа.
[11] Укр. „мур” /зид, ограда/.
[12] Патриарх Евтимий бил предвидил катастрофалността на удара от турците и откликнал подсъзнателно, но вярно, по единствения възможен начин – като подготвил невещественото, духовното наследство, което не зависи от завзетите територии, което може да се пренесе в други земи и сред другите славянски народи, което може да подхранва народната памет в продължение на дългите робски векове.
[13] Една от трите вида райски птици: наред с Хамаюн и Сирин.
[14] Игра на думи: „восхитить” има две значения: 1) да възхитя, очаровам; 2) да се извися до небето.
[15] Смисълът е: исихията е дарила възможността да намери правилните думи.
[16] Дава правилната посока за развитието на съзнанието на българите.
[17] Рус. „ил” /тùня/ – като символ-сравнение за духовно изкривяване, отклонение.
[18] Глава – Патриарх, духовен водач.
[19] Патриарх Евтимий е правел връзка между наука и дух-религия.
[20] Игра на думи: и като стени на манастира „Света Троица”, и като духовна ограда, зид на Небесната Света Троица.
[21] Търново през това време е възприемало всичко ново, прогресивно, новаторско.
[22] Стил в литературата, разработен от Патриарх Евтимий.
[23] Духовната сила, която не е била пречупена, сломена, разрушена от османското иго.

Няма коментари:

Публикуване на коментар