Андрий Будугай
На Патриарх Евтимий
(акростих)
Посвети сам ти живота си на Бога,
Алконост бе сякаш – духом тъй се извиси!
Твоите следовници сега са много –
Реформаторството твое цял народ спаси...
Исихазмът български ти даде сила,
А Атон те осени за верните слова:
Ревностно опази книгите-закрила,
Храбро носи кръста на църковния глава.
Единение в духовност и наука –
Вярата и Истината бяха твоя твърд.
Търновград на новото бе център тука.
Извезаните словеса твои са без смърт.
Могъществото турско ти с мисъл порази,
Идеала на Христа за бъдното спаси
И Юга славянски към Бога извиси.
Превод от руски – Невяна Керемедчиева,
София, септември 2004 г.
Патріарху Евтімію
Проходить час і чітко розумію:
Аршинами[1] не зміряти святе!
Твій дух через віки несе надію,
Рятунком кожному із нас стає.
Ісіхія[2] дала тобі глибини,
Афон-гора[3] очистила тебе.
Хрест взявши та не скинувши ніде[6].
Егейське море подолав твій дух[9]:
Вільнішим вільних став під час неволі
Та наточив духовний плуг[10].
І силу ту ти передав народу,
І в Тирново ти дав від рабства “воду” –
Юних слов’ян урятував твій щит!
Болгарія, м. Софія, 27.02.02, ср., 15.20.
Патриарху Евтимию
Посвятил ты всю жизнь делу Бога,
Тех, кто слаб, удержал от порока,
Реформаторством спас целый край!
Ученик Теодосия верный,
Идеалы Христа с нею жили,
Юг славянский ведя в Божью даль!
Болгария, г. София, 05.03.02, вт., 14.40.
Андрий Будугай
Сёстры Софии
Невяне Керемедчиевой
Создаёте вы эру цветенья;
Ёмкий мир ваш рождает лучи,
Собирая людей восхожденья,
Трансформируя в День мрак Ночи.
Разверзаются хляби прозрений,
Ароматом Творца дарят нас,
Меры новые вводит ваш гений,
Сострадая грешащим весь час.
Озаряйте и впредь павших светом,
Факелами им будьте в Пути.
И, творя под Господним Заветом,
Идеалам давайте взойти!
Болгария, г. София,
14.01.2002, пн., 00.16.
[2] Ісіхія – от гръц. ησυχία /безмълвие, покой/ – форма на съзерцателно монашество от ІІІ-ІV век, която през младостта си е възприел Евтимий.
[3] Гора Афон – в полуострова Света-гора, на връх Атон: там от 1365 г. Евтимий прекарва няколко години в съзерцателно безмълвие.
[4] По време на исихията си Евтимий вече е бил подготвен за реформата.
[5] Асоциация на думи: вершина – като връх Атон в Света-гора, подобно на духовното извисяване на Патриарх Евтимий.
[6] Кръст на подвижник, на реформатор, на духовен водач.
[7] Остров Лемнос в Егейско море, където за кратко време е бил заточен Патриарх Евтимий поради конфликт с византийския император Иоан V Палеолог. Патриарх Евтимий бил исихаст и непримирим противник на унията със Западната църква, на която императорът давал подкрепата си.
[9] Духът на Патриарх Евтимий не бил пречупен, а станал по-голям от Егейско море, сред което той е бил заточен.
[10] Плуг на духа.
[11] Укр. „мур” /зид, ограда/.
[12] Патриарх Евтимий бил предвидил катастрофалността на удара от турците и откликнал подсъзнателно, но вярно, по единствения възможен начин – като подготвил невещественото, духовното наследство, което не зависи от завзетите територии, което може да се пренесе в други земи и сред другите славянски народи, което може да подхранва народната памет в продължение на дългите робски векове.
[13] Една от трите вида райски птици: наред с Хамаюн и Сирин.
[14] Игра на думи: „восхитить” има две значения: 1) да възхитя, очаровам; 2) да се извися до небето.
[15] Смисълът е: исихията е дарила възможността да намери правилните думи.
[16] Дава правилната посока за развитието на съзнанието на българите.
[17] Рус. „ил” /тùня/ – като символ-сравнение за духовно изкривяване, отклонение.
[18] Глава – Патриарх, духовен водач.
[19] Патриарх Евтимий е правел връзка между наука и дух-религия.
[20] Игра на думи: и като стени на манастира „Света Троица”, и като духовна ограда, зид на Небесната Света Троица.
[21] Търново през това време е възприемало всичко ново, прогресивно, новаторско.
[22] Стил в литературата, разработен от Патриарх Евтимий.
Няма коментари:
Публикуване на коментар